• Welcome to Cheiron Songwriters and Max Martin fan-forum and music discussion board www.swedishsongs.de - All about Swedish songwriters and music.
 

News:

Welcome to the Cheiron Songwriters Forums |
powered by www.maxmartinfansite.com


Here is the place to talk about all the members and friends of the legendary Cheiron Studios: Max Martin, Denniz PoP,  Rami Yacoub, Jörgen Elofsson, Andreas Carlsson, Per Magnusson, David Kreuger, Kristian Lundin, Herbie Crichlow, Alexandra Talomaa, Alexander Kronlund, John Amatiello, Jake Schulze and all the new and old songs by the Cheiron crew and friends (Dr Luke, Shellback, Savan Kotecha...) and (your) great pop music in general.


Main Menu

GREAT VID - CAN ANYONE TRANSLATE?!

Started by Voodoo, December 06, 2012, 02:47:39 AM

Previous topic - Next topic

Voodoo

Hey guys...
I know this is absolutely CRAZY to ask... but here it goes:

Carl Falk did an expo explaining the "Starships" session. Here is the link :
http://www.ur.se/Produkter/173084-UR-Samtiden-Musik-som-slar-Hitshistoria-Nicki-Minajs-Starships

I only understand English, so, I don't understand what he is saying. Is there anyone here who would translate for the rest of us NON-bilingual guys?

If anything.. enjoy the video!

Maybe just provide some bullet points?! Anything would be very very appreciate.

Thanks and have a great day!

-

RuHa

Wow really amazing and informative video!  Rami was meant to be there as well, but he had to fly to Los Angeles to work.  He talks about alot of exiting stuff - How he and Rami work together, with Falk being the musician and Rami more the producer, explains the work process and how they benefit from working with other and in some areas more talented guys, also how they handle the economics. Can try to do a translation, but how do you guys want it? Just transform whatever he says into a written interview? Because some of it are related with things he plays from the song.  :)


Voodoo

@andrea I can't see that link... must not be working for me.

@RuHa.... glad you enjoyed it! Imean... if you could just type up any dialogue that would be insane :-)


andrea


Jag ska säga till mina chefer på SVT-

-att jag vill ha en applåd
innan stjärnorna kommer.

En av dagens höjdpunkter. Han är en
av våra svenska världsproducenter.

Han ligger trea på Billboard med One
Directions "Live while We're Young".

Han har skrivit åt Akon och Westlife
och är parhäst med Rami Yacoub.

De skrev en låt åt Nicki Minaj
som ni kanske har hört.

Den heter "Starships".
Och nu är han här - Carl Falk!

Jag höll på att snubbla.

Så där låter den. Nu ska vi nörda
ner oss. Jag hoppas att ni ser Carl.

Annars får vi dyka upp emellanåt.

Du kom tillbaka från New York
i morse.

-Är allting bra? Är du med?
-Ja, jag är med.

Jag fick ett härligt Youtube-klipp
av dig. Vad gjorde du i går?

Jag spelade gitarr på scen.
Med Russell Crowe.

-Och?
-Och Sting.

Där står man i köket
och steker lite mat-

-och så kommer det ett mejl:
"Kolla här!" Det är din vardag.

Det var lite så för mig också.
Helt plötsligt så stod han där.

Jag hade hämtat min gitarr och
skulle spela lite utfyllnadsmusik-

-för att det skulle komma nån.

Så dök han upp, och så körde vi
"Every Breath You Take".

Det var bara att hänga på.

Vi kanske
kan länka till det klippet sen.

Rami var tvungen att flyga
till Los Angeles och jobba.

Han hälsar nog. Men du är här-

-och vi ska grotta ner oss
i låten som blev en världshit.

Jag tycker att vi kör igång direkt.
Hur började det?

Det började... Jag satt i studion
med Wayne Hector och Rami.

Och...

Vi skulle skriva en låt,
för han var över några dagar.

-Var det en beställning?
-Nej, det började väl mer som...

Vi skulle skriva en låt
till Cobra Starship.

Det amerikanska bandet. Och...

Det började som vilken session
som helst. Jag kan ju bara...

Vi ser här bak.
Därav själva titeln "Starships"?

Nej, utan...
Jag kan leta reda på den där sen.

Vi tänkte att det var roligt
om de sjunger "Starships"-

-när de heter Cobra Starship.
Det var hela idén.

Och det började egentligen med ett...

Som man gör - vi letade ljud och
spelade lite för att hitta nånting.

Jag ska se om jag kan hitta en synt-

-så kan jag visa hur det började.
Där, kanske.

Så hela idén började
med att vi liksom...

Som nån sorts riff,
och det var väl bra.

-Kom du på det?
-Ja, precis.

Och Wayne Hector
sjöng en blabla-text.

Nynnade in melodin.
Och sen så tänkte vi-

-att i stället för att göra
en vers som är i samma stil-

-så tänkte vi att... Jag försöker
alltid ha en gitarr i mina låtar-

-för att det ska finnas en signatur.

-Nåt som bryter av?
-Exakt.

Så jag tog upp gitarren
och spelade ungefär samma ackord.

-Har du den där?
-Ja.

Här har vi dem.

Så... Vi tänkte
att vi lägger ihop dem efter...

Jag tar det väldigt snabbt här.

Vers och refräng - i stället för att
göra för mycket sång på versen-

-så får Wayne rappa nånting.

Han försvann i en kvart och så kom
han tillbaka. "Lyssna på det här."

Så då hade vi en versidé
och refrängen.

Och hela refrängen
är ju ett crescendo-

-upp till nånting
som vi inte hade ännu.

Utan det var typ en kick och en...

-Ni byggde liksom steg för steg.
-Precis.

När låten var färdigskriven
efter dagens slut-

-så hade vi fortfarande inte den här
tredje delen, utan det var tomt.

Jag hade nån sorts vision om vad det
skulle vara och hur det skulle låta-

-men jag hade ingen aning om
hur man skulle komma dit.

-Det är inte min stil.
-Vad gör man då?

Då sätter man sig
och letar igenom ljud.

Så mycket man kan.

När jag hittar nånting bra
lägger jag det under varandra-

-tills man har en palett av idéer
som inte har med varandra att göra.

-Ljud som ligger som i en lite burk?
-Precis. Jag kan visa det också.

Till exempel.

Jättejobbigt.

Tillsammans blir det inte...

-Det är väldigt Steve Angello.
-Ja, precis.

Hela... Man kan säga att "Starships"
är mitt taffliga försök-

-att göra nåt coolt
efter att ha jobbat med Steve.

Swedish House Mafia,
för er som inte känner till Steve.

-Vadå taffligt försök?
-Det kändes så när jag gjorde det.

Att man bara slängde ihop nånting,
och det blir vad det blir.

Och sen växte det fram allt eftersom-

-ljuden kom på. Det här också.

Det växte ihop till nån sorts...

Till...

Jag ber om ursäkt för det.

Vill man inte ha de applåderna
i studion?

Man borde ha en sån där röd...

Bekräftelsebehov. Så det är
tre låtar i en, kan man säga.

Först den här gitarrdelen, som...

För att det inte skulle låta så
klyschigt delade jag upp det.

Jag brukar lägga gitarrerna...

I stället för att ha en gitarr
så är den spelad i tre olika delar.

Och jag spelade takt för takt också.

Jag klippte upp vartenda slag
på gridden-

-så att det skulle låta
lite mer datoriserat.

-Så det inte blev så traditionellt?
-För att det inte skulle låta så...

-...svängigt.
-Jag fattar.

Är det medvetet,
den här anti-livegrejen?

Ja, det var meningen att det
skulle låta lite mer kvalificerat.

Så det är tre...

En tersgitarr för bastonerna.

Nästa. Det här är den som leder mest.

-Spelar du själv? Allting?
-Ja.

Precis.
Tröttnar du på dig själv ibland?

Där kom den innan min fråga.
Men hur är det?

Måste man sparka sig själv i häcken,
eller är det lättare att jobba själv?

Det är helt olika. När jag och Rami
jobbar så är det rätt skönt.

Vi gör... Jag matar på
allt som jag kommer på.

Alldeles för mycket, för det mesta.
Och sen kommer Rami och tar bort.

Och det funkar rätt bra, i och med
att jag är musikern av oss.

-Och han är mer producenten.
-Ja. Det är ett arbetssätt...

...som funkar bra för oss.

Men du sa att Wayne larvade sig lite
när han lade rappen. Har du den där?

Ja, jag kan spela
första demoversionen.

-Då ska vi se.
-Som inte var med sen?

Nicki... Vi har en inspelning,
som jag inte har med mig, men...

...hon provade
med den här versionen först.

Sen provade hon
att göra en egen också-

-och det blev väldigt mycket bättre,
för det gav karaktären till verserna.

Ni får höra själva, så förstår ni.

Wayne Hector rappar.

Så låter det.

Och sen skulle vi ha
nånting att säga-

-efter refrängen. Och...

Vänta, så ska vi se.
Konstig upplösning.

Det var då den här idén kom till.

Som vi inte... Det var också
bara ett... Nånting måste vi ju säga.

I demopanelen talade vi om att
man måste slänga in nåt ibland-

-så att det inte blir förutsägbart.
Den där klippningen före svordomen-

-är det för amerikansk radio?
Gör man så medvetet?

Ja, det var medvetet.
Den började så här.

Jag spela hur den låter utan allt...
Det är lite konstig upplösning här.

Det är originalet.

Och sen...

Jag tog den
och samplade den i excessen-

-för att tonhöjden
skulle sticka lite.

Då blev det så här.

Det känns jättemärkligt
att sitta och spela det här.

Men applåderna kommer ändå.

-Och så tweakade ni till den?
-Ja, precis. Så det var också...

Men om jag fattar det rätt... Vad ska
man tänka mest på som låtskrivare?

Har du några tips till folk
som gör den här typen av musik?

Är det nåt speciellt man måste kunna?

Nej, men det jag
framför allt har lärt mig...

Mina mentorer
har hela tiden sagt att-

-man ska ta bort det som inte hörs.

Ofta säger man: "Lyssna på
det där ljudet, som ligger där bak."

Det låter jättebra om man lyssnar
på de själv, men i sammanhanget...

Om du inte hör ljudet i sammanhanget
ska du ta bort det i stället.

Det blir så mycket tydligare då.

-"Less is more", liksom?
-Ja, och jag lär mig fortfarande.

Man får ta bort sånt där. "Det
är jättefint, men det behövs inte."

Man får ha den mentaliteten,
så att det som hörs verkligen hörs.

-Upp med det man vill ska höras.
-Lite "kill your darlings"?

Och det tänket... Det var en bra grej
vi lärde oss av Steve Angello-

-och av att bo i Los Angeles -
upp med trummorna.

Det är ett bra sätt att få upp
energin och attityden.

Kick och snare,
framför allt i sån här musik.

Hur mycket upp? Snackar vi fem dB?

Det beror väldigt mycket på låten,
men just här...

Det är inte jättehöga trummor,
men det är ändå...

Men ha det som tänk,
att få upp trummorna-

-och få dem att smälla på. Och sen...

Vi kan ju titta lite
på vad det är som...

Hur trummorna är uppbyggda,
framför allt på...

Ni vill väl
att vi ska vara så här nördiga?

"Nej." Gå hem i stället då.

Vi kan ju ta den här delen,
till exempel.

I stället för bas
så har vi en rätt basig kick.

Det är en av Steves kickar, tror jag.

Och sen komplementet till den,
för att få lite mer klick.

Det är fortfarande lite bas i.

Tillsammans.

Och den sista.

Här är all bas borttagen.

Så...

Vi kan titta vidare här.

Vad har vi mer?

Och så några cymbaler.

Det är ganska lite för att vara...

Mot vad jag vanligtvis
brukar använda.

Hela låten är ett experiment
på att förändra sig själv lite-

-och försöka skala bort
så mycket som möjligt-

-samtidigt som musiken är...
Hela den här biten är rätt rörig-

-så det får inte plats mer.

Och så har jag lagt in lite själv
också. Som till exempel...

Och några mer...

Så det är ganska mycket små...

Du samlar in en massa ljud och får se
vilka låtar du använder dem till.

Dels det, det gör jag alltid.
Så fort jag hittar ett bra ljud-

-så sparar jag det, och döper det
till låten det låter som, eller nåt.

Så att när man skriver
nåt helt annat-

-så vet man att "det där ljudet var
bra, det kan vi använda till nåt".

-Återanvänder du ljud också?
-Absolut. Säger jag stolt.

Men...det är ett bra sätt
att skapa sig ett sound.

Att man...
Gitarrljudet är ett bra exempel.

-Det blir som en signatur för dig.
-Precis.

Strokesgitarr är den döpt till.

Nu är den nerbouncad,
så man hör inte förstärkaren.

Jag går oftast tillbaka till det här.
Eller utgår ifrån det, så man har...

Det är samma sak med gitarrerna
på One Direction-låtarna.

Jag försöker ha nån sorts ljud...
Nån sorts sound-

-som folk kanske känner igen.

Hur lät den
när Nicki Minaj hörde den?

Det var den här versionen, med
Waynes rap. Den var den vi skickade.

Du sa att Rami är som en producent.
Du öser på och han plockar bort.

Men hur jobbar ni praktiskt?
Lägger ni på lager?

När vi skriver?

Det brukar bli så att...
Eftersom jag spelar mest...

Gitarr eller piano eller nåt,
eller att jag letar ljud.

Han gör mer topline
och hjälper till med texten-

-och melodin.

Ofta med Wayne eller Savan, som vi
gjorde One Direction-grejerna med.

Så han är väl lite mer allround.

Hur funkar det med inspiration?
Eller vi kan börja så här.

Får ni beställningar från artister?

-Absolut.
-Hur går det till?

Just inspiration... För mig handlar
det mer om att vara förberedd.

Att...

Inför det här
satt jag en timme på Spotify-

-och lyssnade på musik, så att
man hela tiden är uppdaterad...

...på allt från nya gitarriff-

-till Red Hot Chili Peppers,
den typen av låtar-

-till mer dansmusik,
så att man hela tiden har-

-idéer förberedda nånstans i
bakhuvudet när man väl sätter sig.

Då har man nån sorts
hum om vad man vill göra redan innan.

Eftersom det är jag som är den som
spelar och producerar när vi skriver-

-så är det oftast jag som börjar.

Man bara spelar,
och ibland hittar man...

Så man går inte och väntar på nån
gudomlig känsla som drabbar en?

-"Nu har jag den här hooken."
-Nej.

andrea


Jag har hela tiden radarn på.
Man får spela in saker på telefonen-

-eller spela in riffet
man har i huvudet.

Så att man alltid är förberedd
och har en hårddisk att ta av.

Om man vänder på frågan - hur gör du
för att behålla det som är Carl Falk-

-så att det inte tas över av det
som råkar vara trendigt just nu?

Precis. Det filtret
tror jag att jag har själv.

Jag vet vad jag gillar också-

-så man får försöka göra nåt eget
av alla låtar man har lyssnat på.

Och göra nåt av det-

-som i det här fallet blev
det här syntriffet eller nånting.

När kände du
att du hittade ditt eget uttryck?

När jag och min fru
flyttade till Los Angeles-

-för...tre år sen, ungefär...

Det var verkligen en dörröppnare
att vara i Los Angeles-

-och lyssna på amerikansk radio
och få ny inspiration.

Så det var nog det som gjorde
att man började hitta-

-sitt sound. Speciellt det här med
gitarren, som har varit en viktig...

Jag är uppväxt med Kent,
till exempel-

-som är en stor inspirationskälla,
gitarrmässigt.

Och jag har alltid
försökt behålla den hela tiden.

Så det var nog då som man kände-

-att "Här borde
min typ av musik passa in".

Hur började du jobba med Rami?

När var det? Vi letade båda studio-

-och efter nån att jobba med.
Jag hade jobbat med Kristian Lundin.

Han flyttade till Los Angeles,
och jag kände att det var...

-Jag visste inte vad jag skulle...
-Vad du skulle haka på?

Vad man skulle göra. Vad var det
för musik jag tyckte var rolig?

Det blir lätt att man hakar på
och bara skriver låtar-

-utan att ha nån sorts mål
med vart man vill komma-

-och vad för typ av musik
man vill göra, och hela den biten.

Så det var bra tajmning.
Vi letade båda-

-efter studio och nån att jobba med.

-Så vad är ditt mål?
-Det var en bra fråga.

Mitt mål är nog att göra saker
man tycker är kul hela tiden.

Det ska vara kul att gå till studion
på morgonen och hänga med grabbarna-

-och bara göra musik
och spela tevespel.

Är det annorlunda nu, som världs-
producent? Det är kul att ha dig här.

Det har gått otroligt bra. Är
förväntningarna på dig annorlunda nu?

Ja, det kände vi av när vi gjorde
den senaste One Direction-skivan.

Man kände av att det måste...

Det här måste vara första singeln
och det här ska vara andra singeln.

Och så hör man att "de här killarna
har gjort den här låten".

"Det är de två låtarna
det står mellan."

-Får ni lyssna på konkurrensen?
-Ibland.

Jag tycker att det är skönt
att veta vad man har emot sig.

Hur hanterar du en sån beställning,
som ska vara en hit?

Och så hör du konkurrensen i nacken.
Hur hanterar du det?

Man får omvandla det
till att bli taggad i stället.

Precis som det var på Location
för en massa år sen.

Jag satt i min lilla demostudio,
och så satt Kristian och Andreas-

-i studion bredvid, och så hör man
vad de gör och tänker "Fan också!"

För att de var så jävla bra.

Just att det är
så tävlingsinriktat-

-att man hela tiden vill bli bättre.

Man vill ta ett steg längre
hela tiden.

Så man får försöka omvandla det
till att boosta sig själv.

Att bli sporrad. - Ska vi höra
lite mer? Vill ni höra fler grejer?

Har du nånting asdåligt,
som aldrig kom med?

Jag har en sak som är asdåligt,
som är med.

Det är nästan pinsamt att spela upp.

-Varför är det med?
-Det tillför nånting.

Jag kan spela...

Jag försöker göra nån hockeykör,
och jag är inte så bra på att sjunga.

Men i det här fallet funkar det,
för alla tagningar är så olika-

-så tillsammans låter det bra.
Min fru skrattar.

Så här låter det själv.

Det...

Men det är faktiskt...

Det är ett bra exempel
på nånting som...

Det hörs inte så mycket,
men det gör verkligen nånting.

Jag ska bara sätta på den här.

Jag kan spela med och utan.

Utan.

Jag tar det från början igen.

Fruktansvärt dåligt, men det...

Det är det som är kul
med sån här musik.

Det finns inte lika mycket...
Regler är fel ord, men...

Man kan ha lekstuga,
utan att det kanske är så fel.

Så länge man gör det på rätt sätt.
Och den här låten är en lekstuga.

Måste man inte släppa alla spärrar,
och inte vara så självmedveten?

-Hur lång tid tog den att skriva?
-Vad kan det ha tagit?

Tre timmar, kanske.
Det är den snabbaste låten som...

Det bara... Det gick väldigt fort.

Är det nån skillnad på tiden det tar,
när det gäller genomslag?

-Ju snabbare, desto bättre?
-Verkligen inte.

Den här var mer tuta och kör.
I vanliga fall är det mer...

Det är tråkigt att säga, men matte
i vårt sätt att skriva låtar.

Det är mer analyserande-

-och komma tillbaka dagen efter och
"den versen blir en refräng" och så.

Det var det som var så kul med den
här låten, och med "Pound the Alarm".

Att det bara var att tuta och köra.

Det ska vara kul, och den här låten
var rolig att göra.

Jag hoppas
att det är roligt att lyssna på den.

Hör du när du har en hit?

Ja, här kände man när den var klar...

Vi skrev den ju till Cobra Starship-

-och jag kände
att det var nåt speciellt med den.

Jag skickade över den
till skivbolaget-

-och de sa att det aldrig skulle
funka. "Higher than a motherfucker?"

Så vi fick ett totalt avslag.
"Glöm det", sa de.

Då började man tvivla lite.
"Har jag tappat...?"

-Har du snackat med honom efteråt?
-Han hörde av sig för ett tag sen...

...och frågade
om jag hade fler låtar.

-Visst...
-Du gned inte in det?

Nej, absolut inte.
Men det var ju bara bra.

Nicki gör den ju väldigt bra.

Vi man pratade om den kreativa
uppdelningen mellan dig och Rami.

Hur funkar det ekonomiskt om ni
sitter flera i studion och skriver?

Vi har alltid haft principen
att är man...

Är man tre personer,
och alla är i rummet-

-och bidrar med...text-

-eller musik
eller bara nån liten grej-

-så är det fortfarande...
I vårt fall så kör vi lika där.

Just för att man ska slippa den här
tråkiga diskussionen efter varje låt.

"Vad gjorde du egentligen?"

Det ger dålig energi.

Så 33 %, oavsett hur mycket man...?

Ja, om vi är tre personer
som är med från början.

Vi skriver med folk som vi gillar-

-och som man har
en bra relation till.

Just för att slippa det här
att traggla om procent hit och dit.

För nästa gång blir det kanske
att man bara slänger ur sig idéer-

-för att komma med på låten.

Så det är vår princip.

Och om Nicki skriver en rapline
och lägger på-

-får hon också 33 %, eller får hon
nån annan typ av ersättning?

I det här fallet så gjorde hon
verserna. Det var bara hennes bidrag.

Vi var inte inblandade alls,
och speciellt på den här låten-

-så är det en stor del av låten.

Så då tog vi det snacket. "Hur mycket
är rap på två verser värt?"

Vi kom fram till att det var värt
25 %, och så var det klart.

Är det ni som bestämmer det,
eller är det agenter?

Jag kommer inte ihåg hur det var,
om de föreslog en procent-

-och vi tyckte att det kändes bra.

Ni har er uppdelning klar,
och sen är man lite flexibel?

Ja, man får ta det eftersom,
tillsammans med mig, Rami och Wayne.

Vi får ta den diskussionen, så att
man kör med öppna kort hela tiden.

-Vad tjänar man på en hit i dag?
-Man tjänar ganska bra.

-Hur mycket då?
-Så man klarar sig.

Säg en summa
mellan tummen pekfingret.

Om du får en USA-etta?

-Det känns konstigt att prata om det.
-Okej, affärshemligheter.

Men man behöver inte skriva fler
USA-ettor. För det där är också...

Ska jag fortsätta pressa?
Vilken friendly crowd.

Förutom att det läggs ut på internet
och alla får stå till svars sen.

-Om vi vänder på frågan...
-Den här är kul också.

Vi går inte in på summor. Vi får
respektera dina affärshemligheter.

Men hur kan man förhandla till sig
en bra position som låtskrivare?

Om du är grön och ny?

Nummer ett är att omge sig med
människor som är bättre än en själv.

För att...
Jag är ett bra exempel på det.

Innan... För en massa år sen,
när man bara skrev låtar-

-och sa ja till allt och jobbade med
personer man inte ens kände till...

Då tappar man fokus, tycker jag.

Det spelar ingen roll
om du skriver världens bästa låt-

-om inte rätt person hör den.
Du kan ha värsta hitten i din ipod-

-som du bara väntar på
att nån ska upptäcka.

Rätt A&R eller artist,
eller vad det nu kan vara.

Att hela tiden jobba med personer
som är bättre än en själv-

-så att man hela tiden...

Som är bra på nånting
som man inte själv är bra på.

I vårt fall... Både Savan och Wayne-

-är jättebra på text,
och Wayne slänger ur sig melodier.

Det passar mig och Rami perfekt.
Då kan det här bli min station-

-och så kan Rami sitta med en gitarr
och hjälpa Wayne med melodi och text.

Jag kan fokusera på att bygga upp
tracket och produktionen.

Då har man hela paketet.

Både produktion, text och melodi.

Hur gör man slut
med dem man har gått förbi?

Man slutar svara.

Nej, verkligen inte.
Det är samma sak där.

Kör med öppna kort
och förklara att...

Det ter sig rätt naturligt
att hitta sitt team.

Det är ömsesidigt också.
Det är inget fel med...

Jag är väldigt dåligt på det,
men man känner ju direkt nånstans-

-om det funkar tillsammans
med den man skriver med.

Det gör ingenting om man inte
gör det. Det funkar inte med alla.

Det handlar om en ärlighet
mot sig själv och mot låten.

Jag hade ett sånt här samtal
med Lisa Miskovsky-

-som skrev en låt med Max Martin,
och devisen då-

-var "allting för låten". Är det
bättre för låten så gör vi så.

Men nån sa
att det tar tid att lära sig det-

-att släppa den där konstnärsmyten.

Men förlorar man nånting i det?
Blir det för mycket maskin, liksom?

Att man tappar bort sig själv.
"Vi kör på det här balla ljudet."

Det är lätt hänt, framför allt-

-i program som Logic, där du kan...

Du har dina ljud att gå till hela
tiden. Då måste man utmana sig själv.

Man behöver inte... Det är det
jag menar med timmarna innan.

Att hela tiden förnya sig
och uppdatera sin ljudbank-

-så att man är förberedd.

-Och inte vara lat.
-Absolut. Det tar tid, det gör det.

Du...

Vi har pratat om varför svenska
låtskrivare har så bra flyt.

Vad tror du att det beror på att
så många svenskar har flow just nu?

Det handlar nog också om tajming,
vad det är som funkar.

Musiken vi gör just nu -
popmusik med starka melodier-

-passar perfekt nu.
Det ligger väldigt rätt i tiden.

Så att... Men det är svårt att säga
vad det är som...

Det är samma sak med produktionen
också. Hela det här...

Ibland klickar det. Rätt typ av låt
med rätt typ av artist-

-med rätt typ av produktion med rätt
typ av text och vad det nu kan vara.

-Ibland funkar det.
-Höll svenskarna ihop i Los Angeles?

Man håller nästan ihop mer här hemma.

Det märker man nu.
Folk kommer konstant-

-och spelar "FIFA" i vår studio

Ska vi ta upp din fru här också?

Nej, men det är kul
att det är så litet.

Alla känner varandra och kan komma
förbi och lyssna på lite låtar-

-eller...

Nya One Direction-skivan
är ett bra exempel.

Vi tog in... Kristian Lundin
är med på några låtar-

-och Johan Schuster, som säkert är
här nånstans, är med på några låtar.

Det är kul
när man kan jobba med folk man kan...

När man får ihop det. Du har fått
en ny hit med One Direction-

-som gick rakt in på tredjeplatsen
på Billboard Hot 100.

Om vi ska avsluta lite här...

Två frågor: Vad har du lärt dig
från Los Angeles?

Och vad jobbar du med just nu?

Vad har jag lärt mig mest?

-Har du lärt dig nånting?
-Ja, otroligt mycket.

Men det bästa med Los Angeles
var nog att...

...öppna sina vyer lite,
lyssna på amerikansk radio-

-och jobba med Steve.
Det var verkligen...

-Steve Angello?
-Ja. Det var en ny värld för mig...

...som inte kommer från dansmusiken
över huvud taget.

Jag lyssnade som sagt på Kent.
Och spelade gitarr.

Så det var väldigt värdefullt
att få in hela hans tänk.

Allt som... Hela...

Det här är verkligen
bara Steves förtjänst.

Alla såna här...

Det har jag lärt mig av honom,
eller...

...hur man ska göra det på rätt sätt,
så att det låter bra.

Så det och lyssna på radio.

Var inte rädd för att hämta
inspiration utifrån. Vad gör du nu?

Jag sticker till Los Angeles
på onsdag och möter upp Rami.

Det blir tio dagar med en ny artist.

Jag har inte en aning om
vad vi ska göra, eller vad det blir-

-utan det är Savan som har
satt upp oss med en ny artist.

Och så ska vi även göra Demi Lovato.

Hur känner du inför det här?

Blir du nervös när du ska göra jobb,
eller är det mer "kavla upp ärmarna"?

Ja, det är verkligen
kavla upp ärmarna och köra.

Till slut kommer nånting bra.

Det kanske inte kommer första timmen
eller första dagen.

Men just att man har den andan-

-att det kommer. Det gör ingenting
om tre idéer inte sitter.

Den fjärde kommer att vara grym.

Det blir lätt
att det blir dålig energi annars.

Speciellt när man är några stycken.
"Åh, två timmar utan en bra idé."

Då får man försöka peppa varandra.

-Det är lite idrottspsykologi.
-Ja, och att man känner efter.

Har vi inte refrängen efter en timme
då slänger vi den och börjar om.

-Så att man inte tappar tempo.
-Och bara kör.

Tack för att du kom hit, Carl Falk.
Det var jätteroligt.

Superbra.

-Det blev inte jättemycket lyssna.
-Jo, det blev jättebra.

Vi gör så här. Carl får sitt munspel.

Sitt kvar, för vi ska prata
om en annan hit - "Hollywood Hills".

Vi ska bara rigga om lite. Under
tiden lyssnar vi på "Starships".

Tack.

Om vi kan få igång "Starships".

Text: Mattias R. Andersson
www.broadcasttext.com

AdamKhan

If someone uploads this to YouTube then it automatically adds English subtitles to the video. You basically click on an icon on the bottom of the video on youtube and it does it. Dope Video Tho. Thanks for sharing :)

Voodoo

thanks @andrea... I used google translate. I know some of the words will be off but the main ideas are there.

THANK YOU!

RuHa

This is the youtube clip they talk about in the beginning - with Carl Falk performing on stage with Sting & Russell Crowe among others  :)
http://www.youtube.com/watch?v=P0EANE-W2IU